GENEREL INFO

Ofte stillede spørgsmål

Betaling


Der kan betales via. mobilepay 89093 eller bankoverførsel via faktura. Betaling sker på dagen for testen eller køb af produkt.
Ved træningsforløb sendes faktura med 8 dages betalingsfrist.




Parkering


Der kan parkeres gratis ude foran på en af de 3 pladser v/multiatleten. Derudover er der 2 timers parkering på den øvrige P-plads. Husk at sætte P-skiven.




Omklædning


Der er toilet og omklædnings faciliteter men ikke baderum tilgængeligt.




Iltoptagelse løbetest


Iltoptagelse løbetest: Inden testen går i gang laves en bodyscan måling. Det vil i forbindelse med testning være nødvendigt at udfylde en samtykke erklæring. Du er forpligtet til at informere testleder, hvis du er syg eller fornyeligt har været syg og modtager medicin. Dette skal gerne være i god tid inden man skal testes. Skulle du blive dårlig undervejs i testen gives signal til testleder og testen afbrydes. Det anbefales ikke at have trænet 12 timer før testen begynder. Man bør ikke lave tung styrketræning eller hård konditions træning umiddelbart før testning. (De sidste 24 timer) En normal kost indeholdende en kulhydrat komponent anbefales at spises aftenen inden test og hvis test tidspunktet tillader det på selve dagen. Der bør ikke spises indenfor 2 timer før testen. Der bør ikke drikke alkohol 24 timer før selve testen. Desuden bør man rette sin opmærksomhed mod at få drukket nok op til selve testen. Man bør ikke ryge eller drikke kaffe op til 8 timer før testen. Erogene stoffer: Man må ikke have indtaget ergogene stoffer før selve testen. Når vi i denne sammenhæng snakker om ergogene stoffer, så kunne det være koffein, natriumbicarbonat (bagepulver) og L-arginin(kosttilskud) m.fl. samt forbudte stoffer. Test protokol: Der bliver testet i laboratorium på løbebånd (vigtigt at man har prøvet at løbe på bånd før). Man løber med maske for at kunne måle på udåndingsluftens sammensætning. Der måles laktat efter hvert trin med et prik i fingeren. Af sikkerhedshensyn løbes med sele, og testen stoppes hvis man falder eller mister balancen. Selve testen tager ca. 40 min. Testen består af to dele. Først del er en submax test og umiddelbart efter en kort pause med aktiv restitution afsluttes med en max test. Der er ca. 10 min opvarmning på løbebåndet inden testen starter. Submax: Den består af 5 trin af hver 4 min. Varighed med 1 min. Pause mellem for at måle laktatniveauet, hvor hastigheden gradvist øges med 1 km/t. Den sidste tilstræbes at ligge lige omkring løberens hurtigste 10 km tempo. Eksempel hvis løberens 10 km tempo er ca. 15,8 km/t. 4 min. 12 km/t 1. Min pause (laktatmåling) 4 min. 13 km/t 1. min. pause (laktatmåling) 4 min. 14 km/t 1. Min. pause (laktatmåling) 4 min. 15 km/t 1. Min. pause (laktatmåling) 4 min. 16 km/t Herefter 10 min aktiv restitution med gang/let løb. Max: Testen foregår med de 2-3 sidste hastigheder fra submax delen alt efter hvad laktatmålingerne siger og herefter øges hældningen. De første 3 trin er der ingen hældning og herefter øges med 2 % hvert 1 ½ min. Indtil udmattelse. Eksempel med 15 km/t 2 min. 13 km/t. 0 % hældning 2. Min 14 km/t. 0 % hældning 2. Min 15 km/t. 0 % hældning 1 ½ min. 15 km/t 2 % hældning 1 ½ min. 15 km/t 4 % hældning 1 ½ min. 15 km/t 6 % hældning ……. Til udmattelse Laktatmåling 1-2 min efter testen er slut Udstyr/tøj: Det her skal du huske at medbringe, og det er dit ansvar. Indendørs løbetøj samt sko (gerne to par), til at kunne løbe i ved en temperatur ved 18 grader. (skoen skal være ren uden småsten i sålen) Tørt tøj til gennemgang af testen. (så man ikke fryser) Evt. Banan/muslibar/protein shake/energidrik el. Andet energirigt til efter test.




Laktat løbetest


Laktat løbetest: Inden testen går i gang laves en bodyscan måling. Det vil i forbindelse med testning være nødvendigt at udfylde en samtykke erklæring. Du er forpligtet til at informere testleder, hvis du er syg eller fornyeligt har været syg og modtager medicin. Dette skal gerne være i god tid inden man skal testes. Skulle du blive dårlig undervejs i testen gives signal til testleder og testen afbrydes. Det anbefales ikke at have trænet 12 timer før testen begynder. Man bør ikke lave tung styrketræning eller hård konditions træning umiddelbart før testning. (De sidste 24 timer) En normal kost indeholdende en kulhydrat komponent anbefales at spises aftenen inden test og hvis test tidspunktet tillader det på selve dagen hvor atleten skal testes. Der bør ikke spises indenfor 2 timer før testen. Der bør ikke drikke alkohol 24 timer før selve testen. Desuden bør man rette sin opmærksomhed mod at få drukket nok op til selve testen. Man bør ikke ryge eller drikke kaffe op til 8 timer før testen. Erogene stoffer: For at det er muligt at lave præcise sammenligninger mellem to eller flere test må man ikke have indtaget ergogene stoffer før selve testen. Når vi i denne sammenhæng snakker om ergogene stoffer, så kunne det være koffein, natriumbicarbonat (bagepulver) og L-arginin(kosttilskud) m.fl. samt forbudte stoffer. Test protokol: Der bliver testet i laboratorium på løbebånd (vigtigt at man har prøvet at løbe på bånd før). Der måles laktat efter hvert trin med et prik i fingeren. Af sikkerhedshensyn løbes med sele, og testen stoppes hvis man falder eller mister balancen. Selve testen tager ca. 25 min. Den består af 5-6 trin af hver 4 min. Varighed med 1 min. Pause mellem for at måle laktatniveauet, hvor hastigheden gradvist øges med 1 km/t. Den sidste tilstræbes at ligge lige over løberens hurtigste 10 km tempo. Eksempel hvis løberens 10 km tempo er ca. 15,8 km/t. 4 min. 12 km/t 1. Min pause (laktatmåling) 4 min. 13 km/t 1. min. pause (laktatmåling) 4 min. 14 km/t 1. Min. pause (laktatmåling) 4 min. 15 km/t 1. Min. pause (laktatmåling) 4 min. 16 km/t 1. Min pause (laktat måling) 4 min 17 km/t 1. Min pause (laktat måling) Herefter 5 min aktiv restitution med gang. Udstyr/tøj: Det her skal du huske at medbringe, og det er dit ansvar. Der medbringes indendørs løbetøj samt sko (gerne to par), til at kunne løbe i ved en temperatur ved 18 grader. (skoen skal være ren uden småsten i sålen) Tørt tøj til gennemgang af testen. (så man ikke fryser) Evt. Banan/muslibar/protein shake/energidrik el. Andet energirigt til efter test.




Iltoptagelse Cykeltest


Iltoptagelse cykeltest: Inden testen går i gang laves en bodyscan måling. Det vil i forbindelse med testning være nødvendigt at udfylde en samtykke erklæring. Du er forpligtet til at informere testleder, hvis du er syg eller fornyeligt har været syg og modtager medicin. Dette skal gerne være i god tid inden man skal testes. Skulle du blive dårlig undervejs i testen gives signal til testleder og testen afbrydes. Det anbefales at man ikke har trænet 12 timer før testen begynder. Man bør ikke lave tung styrketræning eller hård konditions træning umiddelbart før testning. (De sidste 24 timer) En normal kost indeholdende en kulhydrat komponent anbefales at spises aftenen inden test og hvis test tidspunktet tillader det på selve dagen hvor atleten skal testes. Der bør ikke spises indenfor 2 timer før testen. Man bør ikke drikke alkohol 24 timer før selve testen. Desuden bør man rette sin opmærksomhed mod at få drukket nok op til selve testen. Man bør ikke ryge eller drikke kaffe op til 8 timer før testen. Erogene stoffer: For at det er muligt at lave præcise sammenligninger mellem to eller flere test må man ikke have indtaget ergogene stoffer før selve testen. Når vi i denne sammenhæng snakker om ergogene stoffer, så kunne det være koffein, natriumbicarbonat (bagepulver) og L-arginin(kosttilskud) m.fl. samt forbudte stoffer. Cyklen: Cyklen skal være ren (især kæden) og hjulene afmonteret. Data til brug i testen som du skal have styr på inden testen.: Omkredsen på hjulet m. dæk skal være målt mens rytteren sidder på cyklen. Pedalarms længde. Stelvægt (-hjul). Krank gearing (fx. 50/34 el. 53/39). Oplyse hvis der bruges skivebremse. Testprotokol: Der bliver testet i laboratorium på cykelergometer med egen cykel. Man skal cykle med maske på, for at kunne måle på udåndingsluftens sammensætning. Der måles laktat ved hvert trin med et prik i fingeren. Der medbringes indendørs cykeltøj samt sko til at kunne cykle i ved en temperatur på 18 grader. Selve testen tager ca. 40 min. Testen er en lang trappetest hvor de første trin er submaksimale og der sluttes ved max. Der startes med 10 min opvarmning hvor man lærer ergometret at kende. Testen består af ca. 8 trin af hver 4 min. Varighed. Der øges med 10-25 watt ved hvert trin alt efter køn og træningstilstand. Watt belastningen bliver bestemt efter en dialog mellem testleder og forsøgspersonen. Eksempel: 10 min opvarmning. 4 min. 90 W, laktatmåling de sidste 30 sek. 4 min. 115 W, laktatmåling de sidste 30 sek. 4 min. 140 W, laktatmåling de sidste 30 sek. 4 min. 165 W, laktatmåling de sidste 30 sek. 4 min. 190 W, laktatmåling de sidste 30 sek. 4 min. 215 W, laktatmåling de sidste 30 sek. 4 min. 240 W, laktatmåling de sidste 30 sek. 4 min. 265 W, laktatmåling de sidste 30 sek. Laktatmåling 2 min. Efter endt test. Derefter 10 min nedvarmning. Udstyr/tøj: Det her skal du huske at medbringe og det er dit ansvar. Egen cykel, hjul afmonteret. Indendørs cykeltøj. Håndklæde til at lægge på styret under test, samt et til at tørres sved af med undervejs i testen. Tørt tøj til gennemgang af testen. (så man ikke fryser) Evt. Banan/muslibar/protein shake/energidrik el. Andet energirigt til efter test. Cykelcomputer (husk at den skal være fuldt ladet op så du ikke løber tør for strøm undervejs eller kommer med en computer der er løbet tør for strøm og at du har tilføjet watt visning med 10 sek gennemsnit i dit skærmbillede til din indoor profil) Wattmåler monteret (er selvfølgelig kun gældende hvis du har wattmåler)




Laktat Cykeltest


Laktat cykeltest: Inden testen går i gang laves en bodyscan måling. Det vil i forbindelse med testning være nødvendigt at udfylde en samtykke erklæring. Du er forpligtet til at informere testleder, hvis du er syg eller fornyeligt har været syg og modtager medicin. Dette skal gerne være i god tid inden man skal testes. Skulle du blive dårlig undervejs i testen gives signal til testleder og testen afbrydes. Det anbefales at man ikke har trænet 12 timer før testen begynder. Man bør ikke lave tung styrketræning eller hård konditions træning umiddelbart før testning. (De sidste 24 timer) En normal kost indeholdende en kulhydrat komponent anbefales at spises aftenen inden test og hvis test tidspunktet tillader det på selve dagen hvor atleten skal testes. Der bør ikke spises indenfor 2 timer før testen. Man bør ikke drikke alkohol 24 timer før selve testen. Desuden bør man rette sin opmærksomhed mod at få drukket nok op til selve testen. Man bør ikke ryge eller drikke kaffe op til 8 timer før testen. Erogene stoffer: For at det er muligt at lave præcise sammenligninger mellem to eller flere test må man ikke have indtaget ergogene stoffer før selve testen. Når vi i denne sammenhæng snakker om ergogene stoffer, så kunne det være koffein, natriumbicarbonat (bagepulver) og L-arginin(kosttilskud) m.fl. samt forbudte stoffer. Cyklen: Cyklen skal være ren (især kæden) og hjulene afmonteret. Data til brug i testen som du skal have styr på inden testen.: Omkredsen på hjulet m. dæk skal være målt mens rytteren sidder på cyklen. Pedalarms længde. Stelvægt (-hjul). Krank gearing (fx. 50/34 el. 53/39). Oplyse hvis der bruges skivebremse. Test protokol: Der bliver testet i laboratorium på cykelergometer med egen cykel. Der måles laktat ved hvert trin med et prik i fingeren. Der medbringes indendørs cykeltøj samt sko til at kunne cykle i ved en temperatur på 18 grader. Selve testen tager ca. 40 min. Testen er en lang trappetest hvor de første trin er submaksimale og der sluttes ved max. Der startes med 10 min opvarmning hvor man lærer ergometret at kende. Testen består af ca. 8 trin af hver 4 min. Varighed. Der øges med 10-25 watt ved hvert trin alt efter køn og træningstilstand. Watt belastningen bliver bestemt efter en dialog mellem testleder og forsøgspersonen. Eksempel: 10 min opvarmning. 4 min. 90 W, laktatmåling de sidste 30 sek. 4 min. 115 W, laktatmåling de sidste 30 sek. 4 min. 140 W, laktatmåling de sidste 30 sek. 4 min. 165 W, laktatmåling de sidste 30 sek. 4 min. 190 W, laktatmåling de sidste 30 sek. 4 min. 215 W, laktatmåling de sidste 30 sek. 4 min. 240 W, laktatmåling de sidste 30 sek. 4 min. 265 W, laktatmåling de sidste 30 sek. Laktatmåling 2 min. Efter endt test. Derefter 10 min nedvarmning. Udstyr/tøj: Det her skal du have med og er dit ansvar at huske Egen cykel, hjul afmonteret. Indendørs cykeltøj. Håndklæde til at lægge på styret, samt et til at tørre sved af med undervejs i testen. Tørt tøj til gennemgang af testen. (så man ikke fryser) Evt. Banan/muslibar/protein shake/energidrik el. Andet energirigt til efter test. Cykelcomputer (husk at den skal være fuldt ladet op så du ikke løber tør for strøm undervejs eller kommer med en computer der er løbet tør for strøm og at du har tilføjet watt visning med 10 sek gennemsnit i dit skærmbillede på din indoor profil hvis du har wattmåler) Wattmåler monteret (er selvfølgelig kun gældende hvis du har wattmåler)




Ansvar


Al testning foregår på eget ansvar. M2 Sportslab tager ikke ansvar for skader sket under test. Hverken personskader eller skader på udstyr.
Der underskrives en erklæring/tilkendegivelse på at man er indforstået med betingelserne i forbindelse med testning. Samt at man ikke lider af nogle sygdomme som kunne få betydning ift. testen.
Informeret samtykke erklæring: Jeg har læst forklaringen om den fysiologiske test og har forstået den. Jeg har haft lejlighed at stille spørgsmål, og jeg har fået tilfredsstillende forklaringer om testen som skal udføres. Jeg er indforstået med, at jeg skal gennemføre fysiske test ved eller nær grænsen af min kapacitet, og der er mulige risici på dette niveau. Disse kan være forbigående svimmelhed, besvimelse, unormalt blodtryk, ubehag i brystet og kvalme. Jeg har fortalt den person, som udfører testen om enhver sygdom eller fysisk defekt, som jeg har, og som kan bidrage til at øge risiko niveauet. Jeg forstår, at oplysningerne fra testen vil blive behandlet fortroligt og med min ret til sikring af privatlivets fred. Jeg fritager dette laboratorium og dens medarbejdere for ethvert ansvar for evt. sygdom og skader, som jeg kan komme ud for under testen. Samt eventuelle efterfølgende skader eller sygdomme. Jeg fritager dette laboratorium og dens medarbejdere for ethvert ansvar for skader på mit udstyr, som jeg kan komme ud for under testen. Jeg bekræfter hermed, at jeg stiller i en passende fysisk form til at deltage i disse tests. Samt at have overholdt kravene til kost og aktivitet ordineret til mig af laboratoriet personale. Med min underskrift erklærer jeg, at jeg ikke gør brug af ulovlige præstationsfremmenende præparater som står på Anti doping Danmarks dopingliste. Hvis jeg bliver testet positiv for doping vil alt samarbejde med M2 Sportslab ophøre med øjeblikkelig virkning og en evt. træningsplanlægningskontrakt blive opsagt. Med underskrivelse af dette dokument giver du samtykke til at M2 Sportslab behandler dine personoplysninger i forbindelse med test og/eller træningsplanlægning. Du kan altid kalde dit samtykke tilbage og skal her underskrive en kvittering for din tilbagekaldelse. M2 Sportslab opbevarer den underskrevne samtykkeerklæring i din kundemappe. Mit samtykke omfatter også: Samtykke til at uploade billeder af dig på hjemmeside og de sociale medier (M2 sportslab’s facebook og Instagram sider) Ja Nej Dit samtykke vedrørende behandling af billeder gælder også som et samtykke i forbindelse med markedsføringsloven. Situationsbilleder på hjemmeside og sociale medier kan opfattes som markedsføring af virksomheden og samtykke vil derfor også gælde i forhold til markedsføringslove




Træning hos M2 Sportslab


Velkommen som ny atlet hos M2 Sportslab. Du har valgt at at få test og træningsplanlægning hos os og det er vi rigtig glade for. Vi glæder os til samarbejdet med dig. Noget af det første man skal gøre er at oprette en konto på https://www.trainingpeaks.com Vi har betalt for at du kan have en konto som kan connecte med vores coach konto. Dvs. at du bare skal oprette en basis profil. Når du har oprettet din profil sender vi et link til din mail hvor du kan connecte til vores coach konto. Det giver os adgang til din profil så vi kan rette i dine træningszoner, pace og watt. Samt at vi kan tilrettelægge din træning på ugebasis.




Træningen


Når du lige er startet i træning hos os er alt nyt, så hav lidt tålmodighed de første 14 dage med træningen. Det tager tid at vænne sig til en ny måde at træne på. Derudover kan det nogen gange være svært at ramme de watt belastninger man er sat til eller det løbepace der er angivet. Men fortvivl ej, det er helt normalt. Det vigtigste er at du prøver og gør dit bedste. Træningen er lavet til at du skal udvikle dig, derfor vil du også opleve at du bliver presset som du muligvis ikke selv har kunne gøre tidligere. Al din træning bliver individuelt tilpasset dig, dit mål og din hverdag. Du vil højst kunne se din træning 14 dage fremadrettet i TrainingPeaks. Du er garanteret at din træningsplan ikke vil kunne sammenlignes med nogen andre og det er ikke en standardiseret plan du får. Med styrketræningen vil vi gerne have at du også bruger dit pulsur og sætter den på styrke funktionen. Så kan vi følge med i hvor mange TSS træningen koster. Du skal ikke downloade træningen fra TP. Med styrke får du et program som løbende vil blive opdateret ift. Sæt og repetitioner. Du sørger for selv hele tiden at øge belastningen på de rep. Du skal tage så de hele tiden udvikler dig og du løfter tungt nok. De sidste to rep. I hvert sæt skal være svære at tage.




Feedback (Træning)


Vi bestræber os på at give dig en feedback (mandag-fredag), men der kan gå op til 48 timer før end du får feedback på din træning. Vi gennemgår Trainingpeaks dagligt, for at følge op på træningen. Det er ikke altid du får en feedback på træningen hvis der ikke er noget at kommentere på og du har gennemført træningen som du skulle og ikke selv har haft spørgsmål til selve træningen eller kommentarer efterfølgende.




Test (Træning)


Når du bliver trænet hos os vil du jævnligt blive testet. Det ligger normalt inden for et spænd på 12-16 uger. Vi tager en vurdering på hvornår det giver mening for dig at blive testet igen og du får at vide at du skal book en test på vores online booking. En opfølgende test er ikke nødvendigvis en VO2max test, men kan også være en laktat test.




Bodyscan (Træning)


Du har altid mulighed for opfølgende bodyscan 1. gang om måneden. Du booker den selv i vores online booking.




Opfølgende samtale (Træning)


Du kan en gang om måneden få en personlig samtale om hvordan det går med træningen, nye overvejelser omkring mål og div. Andre ting du har behov for at snakke om. Bookes med os personligt.




Racestrategi (Træning)


Du får en individuel fastlag kost og energistrategi tilpasset specielt til dig og det race du skal deltage i.




Teknik Løb og svømning / positionsoptimering / hjælpe til opsætning af TP


Du har mulighed for tilkøb at teknik træning inden for løb og svømning. Løbeteknik foregår på atletikstadion ved SDU. Svømmeteknik er enten i SDU svømmehal eller Munkebo svømmehal. Du betaler du selv indgangen til svømmehallen. Du får teknikøvelser du kan arbejde videre med derhjemme. (500 kr pr. påbegyndt time) Du kan tilkøbe en positionsoptimering på din cykel. (500kr pr. påbegyndt time) Har du brug for yderligere hjælp til opsætning af din TrainingPeaks end den intro du fik ved opstart. Eller brug for hjælp til at connecte til dine devices. ur, cykelcomputer, zwift etc. (500 kr pr. påbegyndt time)




Opsigelse træningsplanlægning


Måned: Betales månedsvis. Abonnementet fortsætter til det opsiges. 3. måneders binding. Opsigelse. Løbende månede + 30 dage. Halvårs / års: Betales månedsvis. Tidsbestemt løbeperiode. Hvis ikke abonnementet er opsagt inden periodens udløb, fortsætter det med samme pris og vilkår som måneds abonnement, dog uden bindingsperioden. Opsigelse. Løbende måned + 30 dage.




Sådan sætter du TrainingPeaks op på dit ur og Cykelcomputer (Garmin):


Det er ikke alle garmin ure eller computere der snakker sammen med TrainingPeaks. Du skal selv lige undersøge om dit device er kompatibelt med TrainingPeaks. Men alle de nye ure burde. Hvis det ikke er kan du ikke få din træning lagt ind på uret, men skal selv huske den i hovedet eller skrive den ned. Træningen kan efterfølgende godt loades op i TrainingPeaks via garmin connect hvor du har installeret Trainingpeaks daily workout.. Åben Garmin Connect Tryk på flere I venstre side af skærmen Vælg Garmin-enheder Vælg den ønskede enhed Tryk på enheden Vælg aktivitet og apps-styring Vælg aktiviter og apps Du skal nu trykke på knappen få flere apps i bunden af skærmen Søg efter TrainingPeaks Vælg TrainingPeaks daily workout Tryk på download Synkroniser nu uret med Garmin Connetc Kontroller at du i fanen aktiviteter og apps har TrainingPeaks liggende Når M2sportslab har lagt træning ind i TP og du skal ud og træne kan du gå videre med næste trin. (kan godt være forskellig alt efter hvilken model du her) Du finder Apps på dit ur og går ind i den Herefter scroller du ned til du finder Traingpeaks . Gå nu ind på denne. Du er nu klar til at træne. Nogen gange melder den fejl og der er ikke nogen træning. De løsninger vi tit har haft succes med er fx. at slukke dit ur og tænde det igen. Afinstaller trainingpeaks i din garminconnect og installer igen. en fejl -400 har vist sig at der var problemer med tiden, altså dato, på det device som træningen skulle ligges over på og det skulle lige finde satelitter så tiden blev indstillet korrekt. Du kan altid finde hjælp på TrainingPeaks hjemmeside. https://help.trainingpeaks.com/hc/en-us/categories/200252114-Compatible-Devices Her kan du finde hjælp til at få lagt TrainingPeaks daily workeout ind på din Garmin connect. Du kan finde hjælp til at få TrainingPeaks og din Zwift til at connecte.




Kontakt support:


Alle henvendelser forsøges besvaret indenfor tidsrummet kl. 8-16 mandag-fredag.
I tilfælde af ferier, sygdom, konferencer, møder og lignende kan der være op til 2 arbejdsdages svartid.
Al henvendelse uden for kontakt tidspunktet vil først blive besvaret den følgende arbejdsdag. Support: Man bedes venligst selv i Trainingpeaks oprette begivenheder de dage hvor man ikke har mulighed for at træne eller begrænset mulighed for at træne. Dette gør det noget nemmere at planlægge træningen uden at der skal rykkes for meget rundt efterfølgende. Dette bedes gøres 3 uger frem i tiden. Du kan henvende dig på: Mail: morten@m2sportslab.dk marie@m2sportslab.dk Tlf: Morten / 31693735 Marie / 22415795 Trainingpeaks: Under dagens træning Messenger: M2 Sportslab