Søg
  • marie0396

Martin & Morfar - Cape Epic 2020

Vi har Martin Tørnqvist i træning frem mod hans mål for 2020, at køre Cape Epic sammen med hans makker Palle (Morfar). I deres forberedelse til turen i Sydafrika har de været en tur på La Santa og kører 4 Stage Mountain bike race. Her har fokus været at få styr på team samarbejdet, finde ud af rollefordelingen og få prøvet en masse af sammen.

De har under de 4 dage for hver etape lavet en raceberetning som I kan læse herunder.

I kan også følge dem på deres facebook side Martin & Morfar - Cape Epic 2020.

God fornøjelse! :-)



1. etape med nummerplade på – 42 km - Vi er her for at lære…

Så fik vi kørt den første etape her på Lanzarote, og det blev en lærerig affære. For det første så står man klar i startboxen 50 min før start…. Det er helt vildt! Det var ingen seedning eller noget ud over pro’erne selvfølgelig blev sendt afsted først. Vi havde fået et råd fra en ”lokal” der har kørt løbet flere gange og foralte, at første etape er noget kaotisk og særligt i starten. Så der blev manet til let forsigtighed. Det råd var godt! Starten var forholdsvis kaotisk og der var hurtigt styrt forude. Vi gik efter at køre forholdsvis sikkert til vi kom ud på sporet, og så ville vi vurdere derfra hvad taktikken skulle være. Det blev ikke til så mange taktiske overvejelser. Palle fik ret hurtigt nogle mekaniske udfordringer med gearet og toppet med et ”stille” styr på en stigning, blev fokus at holde sammen, og finde en kadence, puls og hastighed vi kunne være i begge to. Dagens etape var også præget af at der var rigtig mange i sporet. Når vi ramte passager med singletrack eller stigninger, så klumpede det noget sammen, og det var mange steder umuligt at køre forbi. Løbet er bygget sådan op, at man tilmelde sig de etaper man har lyst til at køre eller alle 4 som vi har gjort. Det betyder at her lørdag og søndag, hvor spanierne har fri, er temmelig mange med i løbet. Til gengæld skulle feltet skrumpe noget til enkeltstarten mandag, og endnu mere til løbets længste etape på tirsdag.

Vores energiplan virkede til gengæld helt perfekt i dag. Planen er energi med elektrolytter i dunken på cyklen, vand i blæren på ryggen, og så ellers en gel hver 20. minut. Det fungerede i dag! Og toppet op med, hvad der nok løb op i en lille liter Coca Cola, da vi kom i mål, har den del fungeret superfint i dag.

Eftermiddagen er gået med en svømmetur for Palles vedkommende og Martin har været i lagunen og Stand-up padle med familien.

I morgen skal vi ud på 2. etape, der byder på knapt 60 km og lige under 1000hm. Profilen minder lidt om den i dag, hvor vi mere eller mindre kørte opad den første halvdel og nedad den anden. Vi glæder os, og håber på en dag hvor tingene spiller på en anden måde end i dag.



2. etape – 60 km / 900hm – og hvis bare luften ikke var gået ud af….

Det har været en fantastisk dag. Vi skiftede taktik/køreplan i dag, så Palle kørte i spids. Det har bare spillet hele dagen. Starten i dag var lige så kaotisk som den var i går, og vi startede igen ret langt tilbage i boxen. Starten gik og inden vi havde kørt 500 meter, blev vi ”presset” af en ambulance bagfra, der skulle frem og samle en op fra vejen der lå helt stille, og ca. 500 meter længere fremmen, lå der en med noget der lignede et kraveben i mere end et stykke…. Så herfra skulle starten lige rystes af, og benene i gang. Det kom dog hurtigt og køreglæden og humøret, stod helt proportionelt med solen på en skyfri blå himmel.

Vi har kørt fantastisk sammen i dag. Humøret er godt her til aften og har været hele dagen. Kommunikationen har spillet, energiplanen har spillet og vi havde fin fart i cyklerne og forholdsvis styr på pulsen. Så på trods af Martin’s 3 forb….. punkteringer, da der var hhv. 6, 4 og 3 km til mål, er vi megaglade for hvordan dagen gik derude. Ved første punktering mistede vi rigtig mange placeringer, ved den anden endnu flere, og ved den tredje punktering, kom tanken til os om der snart var nogen tilbage i feltet bag os? Ja, nogen tænker sikkert TUBELESS! – og det gør vi også.

Alt i alt har det været en superdag. Og hvis bare luften ikke var gået ud af dækkene, var vi nok kørt i mål i hvert fald 15 min tidligere…

I morgen skal vi ikke køre sammen – der er etapen en enkeltstart på 20 km og 600hm. På papiret nok den etape der minder mest om noget af det vi møder i Sydafrika, nemlig prologen. Som den eneste etape har den ikke start og mål på @Club La Santa. Så team og cykler skal med bussen i morgen tidlig. Profilen fortæller at vi skal kører 20 km mere eller mindre opad – så det bliver spændende at se hvordan vi kører, når vi ikke må/kan køre som team!



3. etape – enkeltstarten!

Så fik vi kørt vores begge to’s første MTB enkeltstart nogensinde. Ingen af os vidste sådan helt præcis hvad vi gik ind til, og ”rygterne” om turen op, gjorde da indtryk på os. Dagen startede tidligt – morgenmad kl. 6:30. Bussen der skulle fragte os til starten, kørte kl. 8:15 (ish) spansk tid, og vi var fremme ved starten i helt vildt god tid. Starten ligger fantastisk smukt cirka 150 meter fra vandkanten. Ventetiden blev brugt på lidt småsnak med hinanden og nogle andre danskere, der også kører med i løbet. Opvarmningen var en lille tur op langs kysten og tilbage igen. Overtøjet blev smidt i taskerne, og vi kørte frem til start. Palle startede 30 sek før Martin. Etapen i dag gik stort set kun opad, og det passer nok på papiret Martin noget bedre end Palle. Forventningen var at Martin vil hente Palle og kører forbi, om vi ville se hinanden mere før efter målstregen, ville være helt op til Martins ben på dagen. Efter lidt mere end 5 km kom Martin helt som ventet op til Palle og kørte forbi. Det næste ca. 5-7 km var der hul i mellem os, men ikke længere end vi kunne se hinanden. Midtvejs nåede vi et stykke hvor Martins ben ikke virkede helt så godt som han kunne ønske sig. En rytter foran ham fik defekt og der skulle lige trædes lidt ekstra for at komme omkring og fri. Kadencen blev sat en anelse ned og vi fik igen kontakt med hinanden. Kort efter kom vi over dagens første top, og derefter kom det der mere eller mindre var dagens eneste nedkørsel. At slippe bremserne og gi’ gaz nedad er en af Palles forcer. Der blevet givet gas og Palle lå nu i spids, med Martin kort efter sig. Efter nedkørslen kom et relativt jævnt stykke, der i dag føltes som om det gik lige ud. Palle lå stadig forrest og tråde med stor begejstring en hastighed på 38-40 km/t på det stykke. Martin holdt fart og kom op til Palle igen. Men med en puls på den anden side af 190. Det skyldtes formentlig to ting: Den ene var at der muligvis var kørt en smule over evne på nedkørslen, og den anden var det, at han lige efter skulle træde sig op og lukke hullet, med en fart i slut 30’erne. Herfra gik det opad igen… og opad… Kilometerne blev temmelig lange. Vi fulgtes til der var ca. 3-4 km til mål. Herfra handlede det i dag om at vi var i vores egen kadence til mål. Martin trak igen en lille smule fra og kørte i mål lidt foran Palle. På toppen kunne vi ret hurtigt se tilbage på endnu en ret god dag alt i alt. Vi kommer ind i ca. 1:18 og 1:19 – fra morgenstunden havde vi nok solgt den for mere ;-) Ruten var fantastisk og afslutningen på toppen, kvitterede med en udsigt der ikke sådan lige er til at hamle op med!

I morgen er den løbets længste etape. 81 km og +1600hm. Vi glæder os. Vi har høstet mange gode erfaringer, som vi håber på at bruge allerede i morgen.



Fjerde etape – den længste på denne tur 81 km /1600hm

Hvor hulen skal vi starte fortællingen i dag…..? Dagens etape var den 4. og sidste i løbet. Det var også uden tvivl den længste og den med allerflest hm. Der var start kl. 9:00, så igen i dag fik vi en forholdsvis tidlig start på dagen med morgenmad kl. 7:00. Det kan sådan set sagtens føles som lidt halvsent, når man vågner kl. 5:00 og er klar til at stå op. Vi har fået nogle gode rytmer og rutiner sammen i forhold til hvordan vi starter vores dage. Så efter morgenmaden, mødtes vi kl. 8:00 til dagens opvarmningsrunder rundt om lagunen, inden vi kørte i startboxen ca. 8:40. Allerede her var der ”kun” pladser i den bageste ende, hvilket sådan set passede os helt fint. Den eneste udfordring i dette ”selv-seednings system, er at vi skal et stykke ud på ruten, før der ikke kørers i kø på de smalle passager. Havde vi skulle køre om placeringer, måtte vi en postgang tidligere ud og møde ind sådan cirka ved solopgang.

Vi kommer rigtigt fint afsted i dag, og kører faktisk en super etape sammen i dag. Planen og taktikken er at følge op på de gode erfaringer fra i søndags, hvor Palle kører i spids. Vi har selvfølgelig kigget rigtig godt på profilen til dagens etape. Og særligt den stigning der ligger efter ca. 40 km. Den er 9 km lang og går nærmest lige op i himlen. Hvad vi ikke kunne se på profilen hjemmefra, var at vi i dag skulle køre (rigtig meget) i et underlag der var blødere end sandet i klitterne ved Vesterhavet…. Både opad og nedad og lie’u!!! Derudover var underlaget som de øvrige dage, en blanding af klippe, lavagrus, sten og ”markveje”. Det er ikke meget vi har kørt på asfalt de sidste 4 dage. Taktikken og planen kørte fantastisk i dag. Vi får spist og drukket helt efter planen og vi får talt rigtig meget sammen undervejs. Vi finder nogle grupper, hvor vi kan ligge på hjul og generelt kører vi et fint pace, uden at pulsen blinker hverken gult eller rødt på noget tidspunkt. Undervejs får vi sat nogle af de ryttere vi har ligget sammen med tidligere i ugen. De kunne ikke holde vores hjul i dag og vi får byttet undervejs så Martin ligger i spids. En del af ruten i dag lå sådan, at vi kom op hvor vi kørte i mål på enkeltstarten i går. Men fra den anden side, så det vi kørte opad i går, skulle vi ned af i dag. Det passede Palle rigtig godt. Vi fik presset hinanden lidt på turen i dag. Det er ret tydeligt hvem der helst kører hhv. opad og nedad. Vi fandt også ud af at det er noget lettere at kommunikerer med 8-12 km/t opad, end det er med +50 nedad. Supergode erfaringer vi fik med herfra. Alt i alt har dagen i dag været en perfekt afslutning på dette 4 dagesløb. Vi kørte begge med rigtig gode ben i dag. Der var ganske få perioder, hvor der lige skulle holdes lidt igen, hvilket ofte var pga. underlaget eller på nogle af de skrappe stigninger. Vi havde 4 timer 49 minutter og 15 sekunder i sadlerne i dag – og selvom underlaget har været samtaleemnet i eftermiddag, har det været en helt forrygende dag og en afslutningsetape, vi ikke kunne have ønsket os anderledes.

I dag er der ingen etapeprofil for i morgen, så stedet for lægger vi et par billeder op, som gerne skulle opsummere de seneste dage her på Lanzarote.

0 visninger

M2 Sportslab I/S
Wichmandsgade 7
5000 Odense C
Cvr. 38 52 16 24

 

Marie Tscherning Rasmussen
marie@m2sportslab.dk
tlf: 22415795

Morten Frydkjær
morten@m2sportslab.dk
tlf: 31693735