Søg
  • marie0396

Nye målsætninger - Efterår 2020

I disse dage er vi alle meget hårdt ramt pga. COVID-19.

Alle de mål som vi havde for forårssæsonen de forsvinder med aflysninger og mange bliver flyttet til efteråret.

Rigtig mange mister motivationen til at træne videre, da man føler at de sidste mange måneders forberedelse til ens mål de er fuldstændig gået tabt, og hvad nytter det hele så!!


Det er helt ok at have følelsen af sorg, vrede og magtesløshed. De følelser skal man anerkende og også få ud i det åbne. Det er rigtig vigtigt for at komme videre og kunne begynde at re-fokusere og finde nye mål.


De nye mål kan man få fundet sammen med sig selv, sin familie eller sin træner. Det er vigtigt ikke at give op på sine drømme, men at vi finder ud af hvornår og hvordan de så kan opnås. Vigtigt at have en god dialog om hvor man er nu og hvor man gerne vil hen.


Lige nu står vi alle i den situation at vi skal træne alene. Både på cykelture og løbeture. Samt prøve så godt som muligt at vedligeholde styrke med træning derhjemme, samt svømmeformen med elastikker og teknik træning. Vigtigt at fokusere på er at det er det samme for os alle og nogle har mulighed for at hjælpe hinanden med online træningsfællesskaber, og dermed prøve at holde motivationen oppe.


En ting er den fysiske træning. En anden meget vigtig parametre som kommer i spil nu er det psykologiske aspekt i træningen, vigtig for at vi kan lave en ny målsætning.

Mange bliver motiveret af træningsfællesskaber og skal helst træne sammen med andre for at holde motivationen for træning oppe. Der er vi desværre nød til at behovsudsætte på nuværende tidspunkt og nøjes med at vinke til hinanden når vi mødes på en cykel eller løbetur, og forhåbentlig går der ikke længe inden vi kan være sammen om træningen igen.

Og mange har som tidligere beskrevet mistet motivationen pga. Aflyste løb.


Hvad gør man så for at komme igennem denne svære tid og finde motivationen til at træne alene og få re-fokuseret og fundet nye mål??


Her er vi er nød til at beskæftige os med aspekter som. vores adfærd, følelser og oplevelser, der knytter sig til deltagelse i sport og idrætsaktiviteter. Om det foregår alene eller sammen med andre, og om man er motionist eller eliteudøver.


Vi vil til tage udgangspunkt i hvordan man målsætter ud fra et udøver perspektivet med overordnet kontekst inden for motivation, træning og konkurrence.


Mange opfatter måske ikke en god målsætning for ens træning som det vigtigste, men det er et vigtigt element når man skal håndtere kriser som fx skader og når de langsigtede mål ikke holder og man skal komme ovenpå og videre. Målsætning er en del af den gode psykologiske træning.


Målsætning er din vejviser til succes. Lidt ligesom når du planlægger en rejse. Du skal lokalisere konkret, hvor du skal hen med langtidsmål. Afgøre med dig selv hvor mange planlagte stop, der skal foretages undervejs med korttidsmål. Finde ud af, hvor langt der er til næste destination, mellem planlagte stop, med daglige mål. Finde alternative ruter på vejen, når noget uforudset sker, med re-fokusering, fokus på proces og ny målsætning af langtidsmål.


Hvad er en målsætning?

Din målsætning udtrykker de mål, du ønsker opnået. Din samlede målsætning bør bestå af både lang- og kortsigtede mål og omfatte målsætninger for resultater og placeringer, samt udvikling af færdigheder på det fysiske, tekniske og mentale område med procesmål.

Procesmålene er vigtige for at alt ikke står og falder på kort og langtidsmålene, hvis de nu ikke opfyldes.

I disse dage er det rigtig vigtigt at vi alle får styr på procesmålene, da de er et fast holdepunkt i hverdagen og giver os noget konkret at arbejde med her og nu. De bliver beskrevet længere nede i teksten


Hvorfor have en målsætning?

Målsætningen er grundlaget for planlægning af konkurrencer, træning og dit liv i øvrigt.

Dine træningsmål, træningens omfang og intensitet, er styret af målsætningen for resultater og præstationer, samt målene for udvikling af færdigheder.


Hvor langt ud i fremtiden skal man kigge? I sport er det vigtigt at drømme.

Drømmemål tillader dig at skue flere år ud i fremtiden uden begrænsninger, og den overordnede “drøm” er med til at motivere.

Drømmemål rækker normalt meget langt ud i tiden, og derfor er næste skridt at gå fra drømmemål til mål, der er tættere på, fx ½ -1 år ud i fremtiden, langtidsmål.

En måde at finde frem til et godt langtidsmål er, at spørge dig selv, “Hvor vil jeg være, når sæsonen er forbi?” er det ved at opnå en bestemt tid eller placering?

For at få langtidsmålet til at virke mindre “skræmmende” skal der laves kortidsmål.

Korttidsmål er for mindre tidsperioder end langtidsmål, normalt mellem 4-8 uger. Korttidsmål virker som trappetrin til at nå langtidsmålet. Et spørgsmål man kan stille sig selv er, “Hvor vil jeg være efter denne måned?”

Derudover kan det være en hjælp at formulere konkrete daglige mål for din træningen.

Daglige mål hjælper til at skabe fokus, koncentration og intensitet i din træningen.

Der kan formuleres daglige mål for både den fysiske og mentale færdighedsudvikling.

Et godt spørgsmål du kan stille dig selv er, “Hvorfor træner jeg i dag?”, “Hvad vil jeg have ud af træningen i dag?”


Resultatmål, præstationsmål og procesmål: Resultatmål peger mod dit slutresultat, ved at opnå en bestemt placering eller at vinde.

Resultatmål er gode som overordnede mål, men problemet med resultatmål er, at de er svære at kontrollere, fordi de er afhængige af både af dig selv og faktorer, som du stort set ingen kontrol har over (modstander, dommere, klimatiske forhold, aflysninger osv). I den daglige træning må resultatmål derfor ikke være de vigtigste.


Præstationsmål er en anden type resultatmål, hvor der opstilles mål for præstationen til konkurrence i form af f.eks. tider. Denne form for resultatmål kan du bedre styre, da man ikke er afhængig af konkurrenterne. Men der vil stadigvæk være forhold som du ikke er herre over (dommer, klimatiske forhold, aflysninger, osv.)


Procesmål er en tredje type, hvor du opstiller mål for dine færdigheder og for hvad du skal gøre fysisk og mentalt for at opnå dine præstations- og resultatmål.

Procesmål kan være at holde en positiv tankegang i din hverdag, at forbedre teknikken i en øvelse, altså at forbedre færdigheder og evner. Det gode ved procesmål er, at dem er du helt selv herre over, da procesmål kun er afhængige af dine egne evner og færdigheder.

Som tidligere beskrevet er det procesmålene vi ser at I kan bruge til at holde fokus og motivationen høj. Nu hvor de langsigtede mål er blevet rykket til efteråret.

Du kan arbejde med din kadence på cyklen, vejrtrækning og hvor god du er til at få styr på din puls. Du kan arbejde med teknik på løbet, kadence, skridtlængde. Samt også vejrtrækning og puls.

Du kan stille mål for dig selv at du ved hver træning skal evaluere med fokus på tre gode ting ved din træning og tre ting du vil arbejde med at forbedre.


Lige nu står vi alle i en situation at de langtidsmål vi havde sat os sidste år mod forårssæson 2020 og trænet intensivt frem imod de er aflyst og lige nu kan vi ikke se hvornår det ender.

Derfor er det vigtigt at vi finder nye mål ude i fremtiden og samtidig har rigtig meget fokus på at få fundet procesmål i vores dagligdag frem mod vores langtidsmål for at fastholde motivationen.

0 visninger

M2 Sportslab I/S
Wichmandsgade 7
5000 Odense C
Cvr. 38 52 16 24

 

Marie Tscherning Rasmussen
marie@m2sportslab.dk
tlf: 22415795

Morten Frydkjær
morten@m2sportslab.dk
tlf: 31693735